Trevlig matlagning



Nu sitter vi mätta och glada. Det var jättekul att laga mat i kväll. Barnen var engagerade och vi hackade och stekte för glatta livet. Vi konstaterade ett par saker......

Ett: Vi behöver en ny matberedare - det tar tid att hacka två morötter en halv rotselleri och två banan-scharlottenlökar (Ja det heter så, har heller aldrig varken sett eller hört talas om dessa) ;-) även om Måns var otroligt skicklig på att hacka det mycket smått. Han kommer att få de hedersuppdragen till matberedare är inhandlad.

Två: Nästa gång räcker det med en vuxen och ett barn i taget i köket. Vi har dock ett relativt stort kök men när alla fyra skulle laga mat så var det en aningens för trångt.

Tre: Det var urkul att vara engagerade allihopa i detta.



T.o.m katten var med på ett hörn, eller tja mer överallt. Vi snubblade på honom ett par gånger.



Ser ni vad finhackat han gör det!!!! Jag är imponerad.



Linus stod för dukningen. Servetter måste man ha när det är finmiddag. (Pilarna på armarna och även en i pannan är för att han just nu föreställer "Avataren" en serie på Nickelodion)



Det färdiga resultatet: Vilfärsbiffar med gräslökssås. Slurp. Har dock lärt mig att det är väl tilltagna portioner (perfekt) Så jag skall inte räkna ut pointsen per portion utan på varje sak och mängd för sig. Nu hade jag räknat ut att denna middagen blev hela 12 points (Med uttbytt grädde och fraiche förstås) men hade jag räknat ut styckepoint på biffarna och per dl på såsen, hade jag nog klarat mig med halva portionen. Men jag orkade inte räkna om. Men det var GOTT så allt gick ner.



Linus brukar slänga sig på golvet och skrika "Jag vill ha LAGAD mat" när vi dukar fram te och smörgåsar någon kväll. Nu gnällde han ju dock inte eftersom han ju lagat det själv, men han frågade lite försiktigt om han fick ta en macka till...... Det blev tre mackor och en potatis till kvällsmat för hans del. Måns åt med god aptit och tyckte vi kunde laga biffarna igen men då kunde vi väl göra dem....
"utan morötter och det där vita i"
"Du menar vanliga pannbiffar"
"ja"

Imorgon skall vi äta: Sejfile med dill, räkor och zucchini serverade med potatis och en tomatsallad. Låter mumsigt.
På torsdag blir det: Pasta med champinjonsås och broccoli.

Vi bjuder vänner på middag på lördag och då lagar vi "dubbelmiddagen" Kokokyckling på grönsaksbädd med basmatiråris.

Kommentarer
Postat av: Anonym

ser med spänning fram emot att höra hur det går med er matlagning i det Andersenska palatset! upptatera mig gärna!!! :-)

2009-02-04 @ 13:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0