15741 steg i Stockholm

Har haft en underbar långhelg i Stockholm. Vi kom fram sent som bara den och valde att ta en taxi till vandrarhemmet. Det regnade och vi var trötta. Bussen såg vi baklycktorna på och det var den sista visade det sig.

Vi bäddade snabbt ner oss i varsin rejäl säng. Rummet var inte det fräschaste men helt okej. Vi bodde på Vandrarhemmet af Chapman ute på Skeppsholmen. Tyvärr inte på själva båten då dessa rummen var upptagna utan inne i huset. Måns hade svårt att somna och låg och snurrade länge och varje gång han vände sig vaknade vi till. Grabben gör ju drygt 150 varv i minuten så det blev inte mycket sömn. Linus tyckte sedan att morgonen började vid ungefär 5.45. Vi försökte övertala honom att den inte gjorde det vilket resulterade i en ilsk son och två mycket trötta föräldrar.

Fredag:

När klockan ringde 7.15 var jag inte speciellt sugen på att gå upp, men det fick bära eller brista. Jag klarade en mycket snabb och liten runda runt på Skeppsholmen. Som faktiskt inte är såååå stort. Jag fick ta två varv extra runt huset och kom då upp i 1.95 km. ;-) Det var fullt med poliser och de tittade mycket skumt på mig när jag kom springande. Vi skulle senare få reda på att det visst var något EUmöte under helgen så det fullkomligt kryllade av poliser och bussarna gick inte hela vägen ut på ön. Vi duschade och gjorde oss iorning och gick ner och åt frukost. Härligt att bara gå och plocka till sig vad man vill ha. Jag glömmer alltid hur gott jag tycker det är med fil och musli med lite bär och russin i. Mums!!! Till detta en kopp te, ett glas jouce och en leverpastejmacka.

Sedan blev det en dag på slottet och i gamla stan. Vi började med att gå förbi slottet och barnen ville in och titta. Vi köpte biljetter som funkade till alla fyra museerna på slottet. De har vett att ta betalt ;-) Vi såg kronjuvelerna och de gnistrade vackert. Sedan tog vi de kungliga gäst och festvåningarna. Det var pampigt men det mesta såg likadant ut. Ett rum var faktiskt modernt inrett. Lite kul med något som bryter av och som inte bara har stilen guld och pamigt. Utan som faktiskt symboliserar vår tid. Det blir ju mycket intressantare att klolla på slottet om ett par hundra år om när det faktiskt finns något tidstypiskt från vår generations kungligheter också.

Barnen tröttnade efter första rummet och på andra våningen hittde de små bärbara pallar som de släpade med sig runt.

Vi tittade på vaktavlösningen vid lunch och det tyckte barnen var pampigt och häftigt. Det var dock lite svårt att vänta, så det blev en del tjuvnyp mellan bröderna innan det började.

Vi valde att äta lunch på Stadsmissionen i gamla stan. Wallenbergare och Måns åt pannkakor. Vi var mycket mätta och nöjda när vi gick därifrån. Orutinerat nog hade mitt kamerabatteri tagit slut precis när vaktavlösningen var slut så jag och Måns hade gått tillbaka till vandrarhemmet och hämtat laddaren. Det fanns gott om kontakter vi kunda låna en stund på restaurangen.

Sedan tog vi en tur genom gamla stan och alla gränder. Det blev massor av bilder tagna. Håller på att tanka ur kameran just nu så bilderna kommer senare.

Självklart blev det en glass vid järntorget och vi var mycket mätta när vi gick därifrån. Vi tog Västerlånggatan tillbaka till slottet och sedan förbi rigsdagshuset in till centrum. Zingo skulle köpa löparskor så han gick lite i förväg till Runners store. Tyvärr stängde de tidigare än vad vi trodde så några skor blev inte provade och inhandlade idag.

Efter att åter blivit akterseglade av bussen så promenerade vi hem. Det tog inte mer än 15 minuter om vi gått raka vägen. Barnen hade sååååå ont i fötterna så vi fick pausa på varje parkbänk, men hem kom vi. Kvällsmaten åt vi på vandrarhemmets restaurang.Maten var god men inte riktigt värd pengarna tyckte vi. Sedan stupade vi i säng och sov gott. Inte allt för många väckningar under natten. Man hörde när folk gick i korridoren men de var tysta och försiktiga.