Första inlämningsuppgiften

Går ju kursen Visuell kommunikation på Högskolan i Jönköping (Distans) och har nu fått första inlämningsuppgiften. Vi skulle ta två bilder på två olika näringsverksamheter i vår närhet. Varje verksamhet skulle ilustreras med EN bild och vi skulle beskriva hur och varför vi valde just den.

Här är första halvan av min uppgift. Jag tar GÄRNA mot kommentarer. Visar bilden det jag vill? Hur tolkar ni bilden?



Uppgift 1



Motiv
Bilden är tagen utanför den lokala ICA butiken vid ett typiskt 70-tals torg i stadsdelen där jag bor. Det är en butik som jag handlar i ibland.

 

Budskap
Jag vill förmedla att detta är en ICA-butik ut över det vanliga. De satsar på en gemytlig välkomnande känsla och att man skall trivas i deras butik.

 

Innehåll
Jag ville ha en bild som visade både det ovanliga med butiken, i det här fallet ett vackert arrangemang utanför dörren, men även den klassiska ICA loggan i den röda färgen vi alla känner igen. Anledningen till att jag ville ha med den röda färgen var att för de flesta så förknippar vi den med ICA och vi får därmed assosiationer om en vanlig butik med basvaror. Sedan ville jag ha med något som gick utanför detta, något som just den här butiken är ensamma om.

Jag valde att ta bilden i ett Windows perspektiv eftersom det bäst förmedlade det jag ville med bilden. De bilder jag tog inne i butiken med försök till Mirror motiv blev inte lika tydliga att det var en ICA butik utan kunde mer vara vilken lantlig inredningsbutik som helst. Jag är väldigt förtjust i lantlig inredning, därav min infallsvinkel när jag tog Mirror motiv.

 

 

Form
Jag valde en enkel och stilren form där jag placerade huvudmotivet till vänster i bild så att det är det första men ser och sedan den röda ICA skylten strax bakom till höger i bild. Detta eftersom man läser en bild från vänster till höger. Jag anser inte heller att hela ICA loggan måste synas eftersom den är så djupt rotad i oss svenskar så ”ser” man den ändå.

Jag valde även ett liggande motiv så man, som Klas Östling säger, får ett lugnt och harmoniskt intryck. Väggen och gatstenarna har fått en lätt lutande form för att leda blicken vidare och vilja se mer bilder från butiken ”Vad finns det innanför dörrarna?”










.

Kommentarer
Postat av: Alex

Hej

Jag tycker bilden är bra och allt du skriver under de olika punkterna stämmer. Det som stör mig lite är att inte hela stolsryggen är med på bilden. Den är kanske bäst så här men det hade varit kul att se en med hela och jämföra.



Alex

2010-04-05 @ 12:51:49
Postat av: Linda Andersen

Tack Alex. Jag förstår vad du menar men tyvärr stod där en cykel där som jag inte ville ha med. Den störde lugnet lite.

2010-04-05 @ 16:45:52
URL: http://zingorina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0