En galen idé!

Anna kom över på fredagskvällen. Vi var bägge gräsänkor. Hon lite mer än mig eftersom även barnen var iväg. Sitter i godan ro och diskuterar samtidigt som vi chattar med en gemensam löparkompis Thomas och rätt vad det är har jag bestämt mig för att springa en halvmara. Inte vilken som helst utan EKO1/2mara i Skanör IMORGON!!!!!!!
.
Zingo är ju inte hemma och jag bestämmer mig "lite full i sjutton" att inte berätta något för honom förrän han kommer hem.
.
Packar och lägger fram allt jag behöver. Löparmagen gör sig direkt påmind och jag springer på toa ett flertal gånger redan på kvällen. Genom huvudet flyger ofta tanken "Vad har jag gjort?" Eftersom jag inte är anmäld utan skall efteranmäla mig så finns ju fortfarande möjligheten att "omboka" planerna och välja milen istället. Men det vore ju att kapitulera. ;-)
.
Hela kvällens förberedelse fixas med ett stort fånleende på läpparna. Fnissande inombords. Nästan som en kärlekskrank tonåring som skall på date. Fast min date består av 21,1 km asfalt ;-)
.
Anna blev också sugen på att springa och eftersom hon lovat ta hand om mina pojkar under mitt lopp så väljer hon att springa 5K. Då klarar de av att sitta i bilen en stund och spela NindendoDS.
.
Kl 8.00 går jag upp. Fortfarande med ett "vad händer?" ringande i mina öron. Havregrynsgröt till frukost. Är ju ingen frukostmänniska utan jag får tvinga ner det. Hade packat ner vad jag hittade i skåpen hemma. Så det blev en Nutrilette chocklad dryck och ett paket dextrosol. Anna kom och hämtade oss kl 9.00 och vi gjorde ett snabbt stopp på ICA för att handla picknick till grabbarna och lite mer proviant till oss.
.
Underbart väder soligt men inte varm. Med hjälp av GPS så tar vi oss söderut mot Skanör. Kommer fram i god tid och efteranmäler oss. Livet känns gött och jag har nog ännu inte förstått allvaret i mina planer :-D
.
Vi sätter oss på läktarna till "Falserbo horse Shows" arena. Där start och mål skall vara. Varmt och skönt i solen och vi njuter av RisiFrutti och dricka. Thomas möter upp oss och vi sitter i solen och snackar löpning. Har fortfarande inte fattat vad jag gett mig in på. :-/
.
Plötsligt går tiden fort och jag sveper min Nutrilettedricka och det är dax för sista toabesöket innan uppvärmningen. Är med på uppvärmningen och inser då att alla ser superduktiga och snabba ut.
VAD HAR JAG GJORT!!!???!!!
Avbryter uppvärmningen och stretchar lite då jag inser att pulsen redan är på topp!! Sedan luffsar vi fram mot startlinjen. Ställer mig lite i kanten för att inte stoppa de som vill fram.
.
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 Där går starten och alla rusar iväg. Följer med tempot åtminstonde ut genom arenan ;-) Sedan börjar jag leta mig ner till det tempot jag hade planerat att hålla. Men kommer inte riktigt ner till det tempot. Hela första milen håller jag mitt vanliga milen tempo på 6.14. Det var en tung mil men jag hade iallafall folk som jag såg omkring mig. De flesta dock en bit framför mig den senare halvan av första varvet.
.
Bestämt mig för att jag skulle gå genom alla vätskekontroller så jag verkligen fick i mig vätskan. Ett glas vatten och ett glas sportdryck blev min standardbeställning.
.
Passerar målrakan och stannar till vid bilen och slänger av mig min långarmade tröja och rotar igenom bilen för att hitta mitt dextrosolpaket. Dricker lite extra saft och ger mig iväg igen. 1 meter efter det att banan delat sig för varv två och målrakan så hör jag "Pling pling". Det är ledarcyklen som kommer med vinnaren av halvmaran. YES!!! Jag blev iallfall inte varvad!!!!!! ;-) 1 meter tillgodo. Men jag har ju dock ett varv kvar.
.
Sista varvet blev ensamlöpning. Såg en röd tröja lååångt framför mig och bakåt var det tomt. Varvade dock en äldre herre vi 8 km och ett par killar vid 9 km. Varav den ena killen sprang baklänges och små rundor runt sin kompis för att peppa honom.......Isch så piggt ;-)
.
Sista 3 km sprang jag som i ett töcken. Bestämde mig när jag hade 4 km kvar att inte vänta tills imorgon med att säga till Zingo. Skulle ringa direkt när jag ramlade över mållinjen. Den visionen fick mig de sista 4 km!!
.
Thomas stod och hejjade vid 21 km och slängde till mig en chokladbit. Anna och Måns stod vid målrakan med kamera i högsta hugg. Måns följde mig längst med målrakans sista 50 meter in i mål!!!!
.
MEDALJ!!!!!!!! och vinnarkramar.
.
.
och vatten och banan. Den smakade mycket gott.
.
Inspekterade mina tår. De var inte så farligt som jag hade trott. Hade nämligen haft lite svårt att få på strumpan på morgonen. Nageln som blev blå på LundRunt rundan hänger på trekvart. Den hade jag tejpat med suturtejp och den hade klarat sig fin fint. Nageln bredvid har antagit en något mörkare nyans än sina kompisar men annars mådde de fint.
.
När jag kom hem mådde jag fruktansvärt illa. Försökte med Resorb vätskeersätting men det hjälpte knappt. Sedan tog jag ett knäckebröd och det hjälpte, insåg att jag ju inte ätit fast föda sedan kl 11.00. Inte konstigt att jag mådde illa vid 18.00 tiden då ;-) Så efter ett skönt bad blev det McDonaldsmat till kvällsmat. Sedan var jag människa igen, en stund ;-)
.
Anna kom över senare på kvällen för att vi skulle ligga i varsin soffa och slicka våra sår.  Körde hem  henne redan vid 21.30 för då behövde jag gå och lägga mig. Det har aldrig hänt tidigare!!!!!
.
Var rätt mör i benen när jag vaknade idag och hade lite känningar på ett ställe i knät. Men nu under förmiddagen har känningarna försvunnit och benen är bara allmänt möra. Klarar trappan både upp och ner!!!!!
.
.
.
.

Kommentarer
Postat av: Anna R

Du måste lägg upp bilder! Har skickat 1 till din mail! :-)

2010-09-19 @ 16:09:39
Postat av: Alex

Bra jobbat.

2010-09-19 @ 16:39:14
Postat av: Caroline J

Bra jobbat, blir väldigt imponerad av dig.

2010-09-19 @ 18:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0