Lusse lille lusse lille elva nätter före jul......




.... Upprepa denna strof en sisådär 72 gånger. Då har du mitt fina luciatåg. Jag gav pojkarna en utmaning. Antingen lussar ni för mig i vardagsrummet (De har sjungit jul och luciasånger här hemma hela december) eller så går vi och tittar på ett luciatåg i kyrkan. Först blev de eld och lågor, jag bad dem ta på sig något tomteliknande från garderoben. Stora grabben kommer ner i ett par röda kalsonger och ett varv toapapper lindat runt magen som "tomteludd". Visst var det juligt....för en Chippendale......... :-D

Sedan var det plötsligt inte roligt längre och de började tramsa och springa runt och små tetas och prata bebisspråk. Då var det dax för förändring. Så vi stack till Nova och käkade lunch och sedan handlade vi nya skor till Lillgrabben och jacka till stora grabben.

När vi kom hem var jag helt slut och somnade i soffan. Vaknade till och såg att maken tänt ljusen och hör lite tisslande på ovanvåningen. Sedan hör jag "Lusse lille lusse lile elva nätter före jul...." Mer än så sjöng de inte men de kompencerade det i antalet gånger de sjöng denna strof. :-D Lillgrabben gick runt i tomteluva och lykta i vardagsrummet som en "osalig tomte" Storgrabben sjöng faktiskt, väldigt seriöst,  sedan solo. En "julgransblues" Det var inte många toner han träffade rätt men det var nog den vackraste sång jag hört. Han sjöng den ju för mig och för att göra mig glad. Det värmde mitt hjärta.

Kvällen har vi ägnat åt film och sedan slutade det med att barnen ville höra "Axel F" eftersom den varit med i filmen. Så vi letar upp den och rockar loss till den när vi borstar tänderna. Det blev lite "breakdance" och annat dansande. Lillkillen har verkligen talang. Hur får man in honom i dansvärlden utan att han protesterar? Jag har försökt föreslå Breakdance och liknande men han tycker att det är löjligt och flickigt. Ungen har ju verkligen talang!!!! Så fort vi har musik på så dansar han. Verkligen dansar, inte bara en massa skuttande runt och flaxande med armar. Utan riktiga danssteg.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0