Min variant av chokladbollar

Vi var på Entré igår. där fikade vi på Redfellas Jucebar. De var återförsäljare av rawcookies. Jag köpte mig en chokladboll och en energibar med maca. Mycket goda bägge två. Chokladbollen var väldigt chokladig och lite kolaseg i konsistensen. Trots avsaknaden av tillsatt socker var den väldigt söt. Googlade upp recept på raw chokladbollar....

.
Chokladbollar
4 dl cashewnötter
2 dl valnötter
20-30 färska dadlar
2-4 msk rå choklad
Mixa nötterna i en mixer riktigt fint. Lägg i dadlarna och mixa till en jämn smet. Forma bollar och rulla den i kokos. Kyl!
.
.
.
Jag hittade inga färska dadlar utan jag använde torkade. Lät dem ligga i lite svag apelsinjuice en stund innan jag la i dem i smeten. Fick även fylla på med lite apelsinjuice för att få en formbar smet. Jag hade inte hittat rå choklad heller. Konstigt att inte ICA har sådana livsviktiga ingredienser ;-) Men jag använde vanlig ekologisk kakao. Mina hade synliga nötbitar i sig men mycket goda och mycket lika vanliga chokladbollar i konsistensen.
.

Kommentarer
Postat av: Anna (orka mera)

Så gott!!! Ang kakaonibs så har jag köpt kakaobitar från blueberry: http://shop.blueberrylifestyle.se/?category_id=&item_id=014018



Finfina grejor!

2012-02-12 @ 20:22:15
URL: http://blogg.piggelina.se
Postat av: Anna

De var supergoda Linda! Det blir att baka en omgång här hemma snart! :-)

2012-02-12 @ 22:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0