Min vikt och matresa har bara börjat

Eller tja viktresan kan väl anses avslutad ;-) Hoppas jag!
.
.
.
Jag skrev in mig på Viktväktarna -97 gick nästan i mål och blev gravid. Måns kom -99 och så även 15 kg. Hejsan hoppsan! Så det var bara att börja om igen. VV tänket hade jag ju - Magra produkter och light var det som gällde då. Jag lyckades gå ner i vikt igen och gick i mål och jämnviktade mig. Vi gifte oss hösten -00 och då var vi bägge på målvikt.
.
.
Där stannade jag. Tänket var ju fortfarande lightprodukter och magra alternativ, sötningsmedlen och liknande var vi storkonsumenter av. Men vi höll oss på jämnvikt. Träning och annat måbra tänk var det inte mycket av. Visst tränade jag men det var mer att jag behövde tvinga iväg mig för att komma upp i tre gymtillfällen i veckan. Linus gjorde sedan sin entre -02. I vanlig ordning så även i runda slängar 13 kg. Det är bara att konstatera att jag lägger på mig mycket när jag är gravid. Denna graviditeten hade jag ju ändå VV tänket i ryggraden och försökte undvika godis och kakor, men när byxorna ändå inte skall passa så har jag tydligen inte den spärren att säga nej till onyttigheter. Foglossning fick jag dessutom denna omgången och var sjukskriven stora delar av graviditeten.
.
Jag pendlade oehört i vikt åren efter Linus födelse. Var nästan nere i målvikt när jag började jobba och pendlade sedan upp igen men hela tiden skyllde jag på att det var graviditeten som gjort mig stor..... Efter ett par år så verkade jag ha fastnat på 6 kg "för mycket" här började då istället mitt träningstänk. Jag började träna för att jag faktiskt tyckte det var roligt. Jag började löpträna och efter ett tag kostade jag på mig en PT också. Jag började fundera i banor ang vad jag stoppar i mig. Efter att ha lusläst massor av bloggar och träningstidningar så insåg jag att jag måste lära om. Gör om gör rätt - helt enkelt! Jag ändrade lite på min kost och lyckades på så vis med hjälp av träninga och lite ändrad kost gå ner till målvikt igen. Hösten -09. Alla ändringarna rymdes dock fortfarande inom VVtänket och jag räknade mina points.
.
Vi försökte bägge två att välja naturliga produkter och ta bort så mycket light som möjligt. Allt med VV tänket i ryggen. Nu har jag alltså påbörjat en ny matresa. Jag är på målvikt och vill äta för att kroppen skall må bra och kunna prestera. Inte bara äta och träna för att bli smal.
.
Jag har även pratat med många, inkl min egen mamma, om att jag måste göra något åt min mage som inte fungerar. Jag har nu, är inne på femte dagen, börjat utesluta vete och socker. Det är inte lätt men det har hjälpt mig att få upp ögonen för alternativ, för mig då alltså, mat och ett annat nyttigare och hälsosammare mattänk. Så nu måste jag läras om och utmanas. Plötsligt är matlagning kul igen!!!!
.
.
Så här ser det alltså ut på vår köksbänk fr.o.m igår. Nu skall det få plats i skåpen :-D
.
.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0